Mobiliteit en parkeren

In de vernieuwde Parkwijk zijn straks voetganger en fietser koning, met autovrije of autoluwe zones en parkeerdreven. Daarnaast verplaatsen we de Parkring.

Mobiliteit: voorrang aan voetganger en fietser

In de Parkwijk kan je je erg veilig te voet verplaatsen, duidelijk gescheiden van het autoverkeer. Maar er liggen (nog) geen fietspaden en de wijk is weinig verbonden met de omliggende wijken. Zo is er slechts een klein bruggetje naar het stadspark en kan je de steenweg op Tielen niet veilig oversteken, richting Blijkhoef. Dat veranderen we de komende jaren, meer dan ooit gefocust op de zachte weggebruiker.

Voorrang aan de voetganger en fietser

De groenzones blijven autovrij, met nieuwe ruimte waarin de voetganger centraal staat. Voor doorgaande fietsers komt er een fietsring rond de Rodenbach-, Elanders- en Xaverianenplantsoenen. Zo blijft de centrale groene zone een traag netwerk met weinig verkeer, voor de zachte weggebruiker. En dankzij een betere connectie met het stadspark en een fietsverbinding met brugje naar de Everdongenlaan, kunnen snelle fietsers (speedpedelecs, elektrische fietsen ... ) veilig en comfortabel naar het werk of het stadscentrum fietsen. 

 

Autovrij en autoluw, met collectieve parkeerdreven

De groenzones houden we dus autovrij. In de straatjes van de plantsoenen mag je wel met de auto rijden, tot aan je voordeur of garage. Ook brandweer, verhuiswagens of vuilniswagens moeten de woningen kunnen bereiken. Maar we maken de straatjes verkeersluw, door er tuinstraten van te maken. Je mag er niet parkeren. Daarvoor voorzien we verschillende groene parkeerdreven aan de rand van de plantsoenen.

 

Waar je straks met de auto kan rijden in de Parkwijk, na uitvoering van het hele masterplan.

Legende:
Zwart = wegen voor auto’s
Kleurvakken = gemeenschappelijke parkings

 

Wat met de Parkring in het zuiden van de wijk?

Wanneer de Aa buiten haar oevers treedt, dreigt ook de Parkring te overstromen. Dat kan niet blijven duren, we moeten de Aa meer ruimte geven. Tegelijk zien we veel sluipverkeer op deze weg. Meer dan de helft van de personen in het verkeer op de Parkring zijn geen bewoners van de wijk. Dus verplaatsen we de Parkring in het zuiden. De weg wordt smaller én zal alleen nog de parkeerdreven van het Rodenbach- en Xaverianenplantsoen verbinden. Met een kleine omweg kan je dus naar het Rodenbachplantsoen en Rozenlaan, maar zo remmen we het sluipverkeer wel sterk af.

De oostelijke Parkring veranderen we dan weer in een fietspad. De garages blijven bereikbaar langs de parkeerdreef.