Verlies of diefstal identiteitskaart

Het is belangrijk dat je je identiteitskaart laat blokkeren bij verlies of diefstal. Je elektronische identiteitskaart bevat een aantal persoonlijke gegevens, zoals je adres, naam, elektronische handtekening ...

Procedure

Bij  verlies of diefstal van je identiteitskaart kun je dit melden bij de politie of de dienst Burgerzaken. Je krijgt dan een attest dat je identiteitskaart voorlopig vervangt.
Je kan ook telefonisch contact opnemen met docstop: 00800 2123 2123. Je moet dan wel nog het attest van verlies gaan halen bij de politie of bij Burgerzaken.
Als je de kaart terugvindt binnen de 7 dagen moet je de politie, burgerzaken of docstop verwittigen. De kaart wordt dan terug actief gezet. Als de kaart binnen de 7 dagen niet teruggevonden is moet je een nieuwe kaart aanvragen.

Om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen moet je je persoonlijk melden bij Burgerzaken.

Terug naar boven

Meebrengen

Voor het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart:

Een pasfoto van maximaal zes maanden oud die ICAO-conform is. De belangrijkste ICAO normen zijn:

  • Effen lichte achtergrond en zonder schaduw
  • Gezicht voorwaarts, recht in de camera kijken
  • Neutrale gezichtsuitdrukking: de mond gesloten, tanden niet zichtbaar, geen grote glimlach
  • Het aangezicht moet volledig zichtbaar zijn, zonder accessoires, behalve om medische of godsdienstige redenen. De ogen, kin en de gezichtsomtrek moeten altijd zichtbaar zijn.


De uitgebreide voorwaarden voor een pasfoto

Tip: Draagt u een bril? Laat dan de foto maken zonder bril. Dit verkleint het gevaar op een onjuiste pasfoto. En bij een eventuele controle later kunt u simpelweg uw bril even afzetten.

Terug naar boven

Bedrag

20 euro voor het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart.

Terug naar boven