Toegankelijke stad

Turnhout wil een toegankelijke stad zijn voor iedereen

Participeren aan het leven in de stad
Toegankelijke parkeerplaatsen
Openbare toiletten
Producten OCMW
Blue Assist: meer kunnen deelnemen aanhet maatschappelijk leven

Participeren aan het leven in de stad

Onder andere rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden, doven en slechthorenden, personen met een handicap, ouders met jonge kinderen enz. moeten kunnen participeren aan het leven in de stad.

Toegankelijke parkeerplaatsen

Ook wordt er gestreefd naar een goede toegankelijkheid in het verkeer. Personen met een handicap moeten gratis en dichtbij hun bestemming kunnen parkeren. Met een geldige Europese parkeerkaart voor personen met een handicap kan je in Turnhout overal gratis parkeren op het openbaar domein. In de private parkings (met slagboom) moet je wel gewoon een betaalticket nemen aan de automaat. De ziekenhuisparkings zijn hierop de enige uitzondering. Bekijk het overzicht van de plaatsen waar mensen met een handicap kunnen parkeren in Turnhout.

Openbare toiletten

Er zijn ook tal van openbare toiletten waar burgers en bezoekers gebruik van kunnen maken.

Producten OCMW

Ook het OCMW heeft tal van producten en diensten voor mensen met een beperking.

Blue Assist: meer kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven

Vlaanderen telt ruim 660 000 mensen die dagdagelijkse informatie moeilijk begrijpen. Velen onder hen hebben het bovendien lastig om een eenvoudige vraag te stellen. Denk hierbij maar aan mensen met een verstandelijke beperking, beginnende dementie of een taalbarrière. Deze hindernissen weerhouden hen er maar al te vaak van om zelfstandig en met vertrouwen deel te nemen aan het dagelijkse leven. 

BlueAssist vzw  speelt in op deze problematiek, door in te zetten op de wil van mensen om goed te doen. Het is echter niet altijd duidelijk hoe je iemand kan helpen en we betuttelen niet graag. Daarom ontwikkelde BlueAssist vzw een herkenbaar icoon dat een houvast biedt aan mensen die het moeilijk hebben om een eenvoudige vraag te stellen. Met behulp van BlueAssist-kaartjes of de BlueAssist-app voor smartphones kunnen de mensen hun vraag stellen aan jou, een medeburger, een voorbijganger, een buschauffeur, een ober, een loketbediende, een winkelier.

Een BlueAssist-vraag bestaat steeds uit een hulpvraag en het BlueAssist-icoon. Door de herkenning van het icoon weten mensen dat het om een  eenvoudige vraag gaat en dat ze gemakkelijk kunnen helpen. Enkele voorbeelden:

  • Met BlueAssist durft Anke de buschauffeur aan te spreken en kan Simon alleen een SIM-kaart aanvragen in de Proximuswinkel.
  • Riad geraakt bij het juiste loket om papieren aan te vragen.
  • Solange wordt beter geholpen als ze even in de war is.
  • Mieke kan de juiste halte vinden om op haar werk te geraken.
  • Niels geeft zo gemakkelijker zijn bestelling door in een restaurant.

Meer informatie via mail of via de website of via facebook.