OCMW Turnhout pioniert met gehalveerde doorlooptijd van leefloonaanvragen

3
juni
2025

OCMW Turnhout slaagde erin om het proces voor leefloonaanvragen het afgelopen jaar te versnellen en verbeteren. Dankzij een efficiëntere werkwijze via de Kruispuntbank Sociale Zekerheid (KSZ) werd de doorlooptijd gehalveerd van 39 naar 19 dagen. Zo worden Turnhoutenaren in financiële nood sneller geholpen. 

In januari 2024 duurde het gemiddeld 39 dagen om een leefloonaanvraag volledig af te handelen. Daardoor moest OCMW Turnhout vaak noodoplossingen bieden, zoals dringende financiële hulp en voedselpakketten. Die noodoplossingen zorgden op hun beurt voor een hoge administratieve last.  

Sinds februari 2024 startte OCMW Turnhout met een nieuwe methode door meer gebruik te maken van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid (KSZ). De KSZ is een centrale databank met informatie over onder meer tewerkstelling, uitkeringen en eigendommen. Uit onderzoek van de KU Leuven bleek dat OCMW’s in veel gevallen genoeg hebben aan die informatie om een aanvraag af te handelen. 

‘Na het eerste onthaalgesprek controleert een maatschappelijk werker onmiddellijk de informatie in de KSZ’, vertelt schepen van Sociale Zaken Kelly Verheyen. ‘Op basis van die gegevens én de informatie uit het gesprek wordt beoordeeld of een toekenning mogelijk is. Daarna volgt nog een huisbezoek. Voor de aanvragen waarvan we via de KSZ, het huisbezoek en het eerste gesprek alle juridische voorwaarden kunnen checken, maken we een sociaal verslag op voor het Bijzonder Comité Sociale Dienst. Zij nemen dan de definitieve beslissing.’ 

Snellere toekenning en meer ondersteuning 

Marjolijn De Wilde (Herd), die het proces begeleidt, vult aan: ‘OCMW Turnhout heeft dit nieuwe systeem in 2024 toegepast op 275 aanvragen. Bij iets meer dan de helft van deze aanvragen konden ze al na het eerste gesprek, de KSZ-check en een huisbezoek een beslissing nemen. De gemiddelde doorlooptijd van een aanvraag is daarmee gedaald naar 19 dagen. Ook het aantal dringende financiële tussenkomsten is met 80% verminderd. Bovendien merken we dat cliënten minder vaak gefrustreerd contact opnemen omdat ze zonder geld zitten terwijl hun aanvraag loopt. OCMW Turnhout speelt nu dus veel sneller in op de noden van de mensen.’ 

‘Met deze nieuwe werkwijze komen we tegemoet aan de verzuchtingen van cliënten en armoedevereniging T’ ANtWOORD’, vult schepen Verheyen aan. ‘Zij kaarten al langer aan dat de papiermolen beter wat minder zwaar zou zijn. Deze versnelling is bovendien ook voordelig voor het OCMW zelf. Onze maatschappelijk werkers zijn nu minder belast met overbodige administratieve handelingen en kunnen ze zich na de toekenning van het leefloon veel sneller richten op het ondersteunen van de cliënt.’ 

‘Binnen de 5 dagen nadat een leefloon wordt toegekend, starten we een traject op naar werk, opleiding, het verwerven van de Nederlandse taal of naar netwerkversterkende activiteiten zodat cliënten niet alleen thuis blijven zitten. We komen dus sneller toe aan waar het echt om draait: mensen terug op weg helpen naar zelfstandigheid.’