Hernieuwing van een bestaande concessie - begraafplaats Nazareth

Vragen en contact

Je kan met al je vragen terecht bij de dienst Burgerzaken: telefonisch via 014 53 48 00, per mail naar begraafplaatsen@turnhout.be of via het contactformulier.

Als je wil dat het stadsbestuur jou contacteert, vul dan je gegevens in via het online formulier.

Algemene informatie

Op de begraafplaats Nazareth zijn er meer dan 1500 graven waarvan de concessie is vervallen.
Er start een procedure op 1 november 2025 om deze graven te regulariseren.  Er is gekozen voor een gefaseerde aanpak.  In een eerste fase worden er borden geplaatst bij de vervallen concessies van het columbarium. Een lijst van de betreffende concessies kan je hieronder vinden. Ook op de begraafplaats zelf zal dit uithangen van 1 november 2025 tot 30 november 2026.

 

Overzicht gefaseerde aanpak

Fase 1: Columbarium

  • Wat: Concessies* in het columbarium die al vervallen zijn of vervallen vóór of op 31 december 2027. Deze fase betreft 164 columbarium nissen.
  • Periode procedure: 1 november 2025 t.e.m. 30 november 2026
  • Communicatie op de begraafplaats: Algemene aankondigingsborden aan de columbariummuur (geen individuele aanduiding per nis)

Fase 2: Volle grond en urnenveld

  • Wat: Concessies* van graven in volle grond en urnenveld die al vervallen zijn of vervallen vóór of op 31 december 2028. Deze fase betreft 1650 graven.
  • Periode procedure (onder voorbehoud): 1 november 2026 t.e.m. 30 november 2027
  • Communicatie op de begraafplaats: Elk betrokken graf krijgt een individueel bordje

 

*Concessie: door een bepaald bedrag (= een retributie) te betalen, krijgt iemand een concessie of vergunning voor een begraafplaats. Zo’n concessie heeft een bepaalde geldigheidstermijn.

Hoe verloopt de procedure in fase 1?

Aan elke columbariummuur hangt vanaf 1 november 2025 een lijst met nissen waarvan de concessie al vervallen is of vervalt vóór of op 31 december 2027. Deze lijst blijft uithangen tot 30 november 2026. Voor concessies die tijdens de procedure vervallen, blijft de aankondiging minstens tot de concessie effectief vervallen is.

Iedereen krijgt de kans om de concessie te verlengen, om persoonlijke bezittingen af te halen, de urne op te halen of om te bevestigen dat de concessie mag worden beëindigd. Voor elk van die opties kun je een aanvraag indienen via de dienst Burgerzaken. 

Als je niet op de oproep reageert, dan gaat het stadsbestuur ervan uit dat je kiest voor beëindiging van de concessie. De graftekens en urnen worden dan eigendom van Stad Turnhout. Ook als je kiest voor beëindiging van de concessie worden alle niet-opgehaalde graftekens en urnen eigendom van Stad Turnhout.

Bij welke graven staat een bordje?

In de eerste fase staan enkel de columbaria op de lijsten. Je kan een overzichtslijst van de graven onderaan raadplegen bij documenten onderaan.

Wil je meer informatie over een specifiek graf, neem dan contact op met de dienst Burgerzaken: telefonisch via 014 53 48 00, per mail naar begraafplaatsen@turnhout.be of via het contactformulier bovenaan de pagina.

Waarom word je niet persoonlijk gecontacteerd?

Het is niet altijd mogelijk om de contactgegevens van nabestaanden op te sporen. Via lijsten aan de muren van het columbarium, infoborden bij de ingang van de begraafplaatsen en informatie op de website hoopt het stadsbestuur zoveel mogelijk nabestaanden te bereiken. Stad Turnhout is niet verplicht om de nabestaanden persoonlijk te verwittigen, en het zou in de praktijk ook bijzonder moeilijk zijn om dat te doen.

Wat zijn de opties?

Als nabestaande kan je kiezen uit de hieronder beschreven opties.

1. Je wil de concessie verlengen

Bij elke aanvraag om een concessie te verlengen, onderzoekt Stad Turnhout eerst in welke staat het graf zich bevindt. Er wordt vooral gecontroleerd of de veiligheid kan worden gegarandeerd: van het graf zelf, van de omliggende graven en van de bezoekers van de begraafplaats. 
Standaard gaat de verlenging van een concessie in, aansluitend op de voorafgaande concessietermijn. Echter is er bij deze procedure een uitzondering gemaakt. Concessies die reeds vervallen zijn, kunnen verlengd worden met ingang vanaf de datum van goedkeuring door het college van burgermeester en schepenen. Er hoeft geen betaling te gebeuren voor de reeds verstreken jaren.

Je kan een aanvraag indienen door contact op te nemen met de dienst burgerzaken: telefonisch via 014 53 48 00, per mail naar begraafplaatsen@turnhout.be of via het contactformulier bovenaan de pagina.

  • Mogelijkheid 1: het graf hoeft niet gerestaureerd te worden.  
    Je kunt onmiddellijk kiezen voor een verlenging.
    Als concessiehouder ben je verantwoordelijk voor het graf en voor de bijhorende gedenksteen en -tekens tijdens de volledige geldigheidstermijn. Je staat dus in voor het onderhoud van het graf tijdens de verlengde periode.
  • Mogelijkheid 2: het graf is toe aan restauratie.
    Je moet eerst de restauratie laten uitvoeren, daarna kun je de concessie verlengen.

Kostprijs van een verlenging

De tarieven voor verlengingen zijn opgenomen in het retributiereglement.
Om een gelijke behandeling voor iedereen te garanderen, worden alle betalingen pas uitgevoerd op het einde van de procedure, voorzien in het najaar van 2026.

Voor informatie over de geldende tarieven kan u terecht bij de dienst Burgerzaken.

2. Als je de concessie niet wil verlengen, dan zijn er drie mogelijkheden:

  • Mogelijkheid 1: Concessie beëindigen
    Dat betekent dat de urne zal worden uitgenomen en dat de zichtbare elementen, zoals de frontplaat en/of foto’s, worden weggehaald.  Als je niets laat weten aan het stadsbestuur voor 30 november 2026  dan wordt aangenomen dat je voor deze optie kiest. Het graf wordt dan eigendom van Stad Turnhout. Je mag ook expliciet aan de dienst Burgerzaken laten weten dat je kiest voor beëindiging.
  • Mogelijkheid 2: Persoonlijke bezittingen ophalen
    Tot de vervaldatum kun je de frontplaat en/of foto’s ophalen. Daarvoor moet je een aanvraag indienen bij de dienst Burgerzaken. Haal je ze niet op, dan wordt ze eigendom van het stadsbestuur.
  • Mogelijkheid 3: Uitnemen urne
    Er kan ook een aanvraag ingediend worden om de urne op te halen voor een thuisbewaring. Hiervoor betaal je 125 euro. Neem contact op met de dienst Burgerzaken om de nodige afspraken te maken voor het aflopen van de procedure op 30 november 2025.

Hoe maak je jouw keuze bekend?

Dat doe je door contact op te nemen met de dienst Burgerzaken: telefonisch via 014 53 48 00, per mail naar begraafplaatsen@turnhout.be of via het contactformulier bovenaan de pagina.