Vragen en antwoorden
We begrijpen dat je misschien vragen hebt over wat het nieuwe circulatieplan voor jou betekent. Op dit moment werken we het plan nog verder uit. Sommige antwoorden kunnen we dus nog niet geven.
Maar we hebben al heel wat vragen en antwoorden voor je verzameld. Misschien vind je hieronder al wat je zoekt:
Staat je vraag er niet bij? Stel ze gerust via dit contactformulier en we geven je snel antwoord.
Planning
Hoe ziet de timing eruit?
We maken de Turnhoutse binnenstad leefbaarder, veiliger en beter bereikbaar. De wijzigingen die deel uitmaken van dat plan voeren we stap voor stap in.
- 17 november 2025: de gemeenteraad beslist over het circulatieplan, het parkeerbeleid, de plannen voor de Gasthuisstraat en de nieuwe busroutes.
- 1 januari 2026: het nieuwe parkeerbeleid gaat van start. Binnen de ring (R13) en het kanaal worden alle straten blauwe zone of betalende parkeerzone. De parkeertarieven worden aangepast.
- 2026: de Warandestraat wordt vernieuwd. In het voorjaar starten de nutswerken. In het najaar begint de heraanleg zelf. Ook op andere plaatsen in de stad gebeuren aanpassingswerken om de nieuwe verkeerssituatie mogelijk te maken.
- 4 januari 2027: het nieuwe circulatieplan voor auto's en bussen gaat in. Op vraag van De Lijn is dit de eerste maandag van het jaar. Vanaf dan rijden de bussen volgens de nieuwe routes en past ook het andere verkeer zich aan.
- Voorjaar 2027: de heraanleg van de Gasthuisstraat start. Op vraag van de ondernemers in die straat, starten de werken na de wintersolden.
Wat is er tot nu toe gebeurd?
Voor de heraanleg van de Gasthuisstraat hebben we eerst uitgebreid geluisterd naar wie woont, werkt of winkel in de straat. We organiseerden verschillende workshops en gesprekken met de handelaars en andere betrokkenen. In juni gaven we iedereen ook nog de kans om zijn mening te geven over de toekomst van de straat.
Het was heel duidelijk: iedereen wil dat de bussen uit de Gasthuisstraat verdwijnen. Alleen dan kan de straat verder uitgroeien tot een veilige, gezellige en levendige winkelstraat. Maar die keuze heeft gevolgen. Niet alleen voor de busroutes, maar ook voor het verkeer in de rest van de stad.
De afgelopen maanden hebben we samen met De Lijn intensief gewerkt aan een nieuw plan. We bestudeerden alle mogelijkheden voor elke lijnbus en kwamen tot een oplossing die goed is voor Turnhout én voor alle lijnbussen van De Lijn.
We werken heel nauw samen met onze buurgemeentes. Het circulatieplan dat we in Turnhout uitwerken, bouwt verder op de strategie en visie van Kordia, het samenwerkingsverband tussen Beerse, Oud-Turnhout, Turnhout, Vosselaar, Lille en Kasterlee. Op www.gewoongaan.be lees je meer over die visie op mobiliteit en de plannen die we regionaal uitwerken.
Algemeen
Zullen er door dit plan (meer) files en verkeersproblemen ontstaan op de ring en de gewestwegen naar Turnhout?
We willen het centrum van Turnhout aangenamer en leefbaarder maken. Vandaag rijdt er te veel doorgaand verkeer door de stad. Dit zorgt voor drukte en overlast. Met het nieuwe circulatieplan willen we dat verkeer naar de juiste wegen sturen: de ring (R13) en de gewestwegen.
Het is een logische vraag dat het daar dan voor extra drukte gaat zorgen. We werken hiervoor samen met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Zij bekijken welke maatregelen nodig zijn om het verkeer goed te laten doorstromen. Bijvoorbeeld: we anticiperen nu al op de andere verkeersstromen aan de kruispunten met Steenweg op Mol en Steenweg op Oosthoven en willen de verkeerslichten daarop afgestemd hebben tegen de invoering van het plan.
Studies van De Lijn wijzen uit dat het nieuwe plan het aantal gebruikers voor elke lijn zal doen toenemen. Hoe meer mensen met de bus naar Turnhout reizen, hoe minder auto's in de file staan.
Hoe zal gecontroleerd worden dat iedereen zich aan de verkeersregels houdt?
We zullen een scancar inzetten om te controleren op parkeren. De wagen rijdt rond en scant automatisch nummerplaten. Zo kan hij snel controleren of een auto correct geparkeerd staat in een betaalzone of een blauwe zone.
Dankzij de scancar kunnen we sneller en efficiënter controleren. De scancar kan meerdere keren per dag een groot gebied controleren.
Uiteraard passen we eerst de verkeersborden aan. Zo is het voor iedereen duidelijk waar je mag parkeren en onder welke voorwaarden. Bewoners van straten waar het parkeerregime verandert, krijgen hierover een brief. Zij kunnen een parkeervergunning voor bewoners aanvragen:
- de eerste bewonerskaart is gratis;
- een tweede kaart is betalend, zoals dat nu ook al geldt in de bestaande zones.
Zo zorgen we ervoor dat de regels duidelijk zijn en goed worden nageleefd.
Bereikbaarheid
Zal ik nog met de auto tot aan mijn woning kunnen rijden?
Ja, alle woningen in Turnhout blijven bereikbaar met de auto. Alleen de route ernaartoe kan veranderen. Ook in bestaande autoluwe zones, zoals de Gasthuisstraat, Grote Markt en Turnova, wonen mensen die perfect bereikbaar zijn. Voor de nieuwe autoluwe wijken bouwen we verder op die oplossingen.
Geraken hulpdiensten nog tot bij mijn huis?
Ja, altijd. Hulpdiensten mogen overal doorrijden, ook in straten met verkeersfilters.
Wat met familie, vrienden, mantelzorgers, pakjesdiensten ...?
Ook zij kunnen je blijven bereiken wanneer je in een autoluwe wijk woont. Voor mensen die echt tot aan je woning moeten komen, zoals mantelzorgers of leverdiensten, voorzien we praktische oplossingen zoals doorlaatvergunningen voor bepaalde voertuigen of parkeerplaatsen op korte wandelafstand. Meer informatie over hoe dat precies werkt volgt later.
Het nieuwe circulatieplan zorgt ervoor dat ongewenst sluipverkeer uit het centrum verdwijnt. Daardoor worden de straten veiliger en wordt het centrum beter bereikbaar voor wie er woont, werkt of op bezoek komt, zowel te voet, met de fiets, het openbaar vervoer als de auto.
Blijven scholen nog wel goed bereikbaar?
Ja, alle scholen in Turnhout blijven goed bereikbaar. Dat geldt ook voor andere belangrijke plekken in de stad, zoals werkgevers, verenigingen of organisaties.
Kom je met de auto of het openbaar vervoer dan kan je route veranderen, maar je geraakt nog wel steeds vlot op je bestemming.
Kom je te voet of met de fiets dan wordt het zelfs veiliger en aangenamer om naar school of je hobby te gaan.
Bussen
Wat verandert er voor mijn buslijn met de nieuwe buscirculatie?
Vanaf 4 januari 2027 rijden de bussen volgens een nieuw circulatieplan. Dat plan is grondig bestudeerd, berekend en goedgekeurd door De Lijn.
In aanloop naar die datum verandert er wel wat: sommige haltes worden verplaatst, sommige verdwijnen en er komen er ook nieuwe bij. De komende maanden werkt De Lijn alle details uit en volgen er testritten. Daarna wordt duidelijk wat dit betekent voor de vertrektijden en routes van jouw buslijn. Daarover volgt in de loop van 2026 meer informatie.
Wie beslist over de route van de bussen?
Stad Turnhout maakt zelf keuzes over de routes van de bussen in onze binnenstad. Daar zijn twee voorwaarden aan verbonden:
- Het nieuwe busnetwerk moet een positief effect hebben voor alle gemeentes in Vervoerregio Kempen.
- De belangrijkste bestemmingen in de Turnhoutse binnenstad moeten optimaal bereikbaar blijven.
De exacte aanpak verschilt per wijk. Meer praktische info volgt binnenkort, nadat de gemeenteraad zich heeft uitgesproken over de plannen.
Handelaars en ondernemers
Kunnen leveranciers nog tot aan mijn zaak rijden?
Ja, ongeacht waar je onderneming zich bevindt, zorgen we ervoor dat je zaak bereikbaar blijft voor leveranciers. We werken momenteel verschillende scenario's uit. Afhankelijk van je locatie, bereikt de leverancier je zaak:
- op dezelfde manier als vandaag;
- via een andere weg;
- tijdens venstertijden: leveringen zijn toegestaand op bepaalde momenten van de dag;
- met een doorlaatvergunning: leveranciers krijgen toegang via een vergunning.
De exacte aanpak verschilt per wijk. Meer praktische info volgt later, nadat de gemeenteraad zich heeft uitgesproken over de plannen.
Zal het gewijzigde parkeerbeleid invloed hebben op het aantal klanten?
Het nieuwe parkeerbeleid is bedoeld om het verkeer vlotter te laten verlopen. Omdat we bezoekers naar een van de centrumparkings leiden, zullen minder mensen op straat naar een parkeerplaats zoeken. Daardoor wordt je zaak beter bereikbaar.
Bovendien parkeer je in heel Turnhout vijftien minuten gratis op straat. We raden aan om te sms-parkeren. Zo betaal je enkel voor de tijd die je echt parkeert en start je betalende sessie pas na de eerste vijftien minuten.
Heb je vragen of bezorgdheden? Neem contact met ons op. We gaan graag met jou in gesprek.
Parkeren
Verdwijnen er parkeerplaatsen op straat?
Om al het verkeer te herorganiseren moeten we veel straten individueel bekijken. In enkele straten betekent dit dat we parkeerplaatsen moeten schrappen, maar in andere straten kunnen we bijkomende parkeerplaatsen aanleggen én zelfs extra groen aanplanten. In nog andere straten is het een kwestie van parkeerplaatsen te verplaatsen. Als er iets verandert in jouw straat brengen we je op tijd op de hoogte.
Hier lees je alles over parkeren in Turnhout.
Vragen over straten
De Otterstraat is pas vernieuwd. Waarom moet die nu alweer aangepast worden?
Die vraag begrijpen we. De Otterstraat is nog maar net heraangelegd en nu plannen we opnieuw aanpassingen. Waarom? Omdat de omstandigheden veranderen.
Een heraanleg vraagt jaren voorbereiding. Toen we begonnen met de plannen voor de Ottestraat was er nog geen duidelijkheid over de toekomst van de Gasthuisstraat. We konden de heraanleg van de Otterstraat niet blijven uitstellen.
Nu is het duidelijk dat we de Gasthuisstraat grondig vernieuwen en er de bussen weghalen. Dat heeft gevolgen voor de verkeersstromen en dus ook voor de Otterstraat. Die moet aangepast worden om verkeer in de andere richting mogelijk te maken. Het gaat hier dus niet om een complete vernieuwing. Enkel kleinere aanpassingen volstaan om de straat geschikt te maken voor de nieuwe situatie.