Autoluwe woonwijken

Op 17 november bespreekt de gemeenteraad een voorstel voor een mobiliteitsplan om de binnenstad van Turnhout leefbaarder, veiliger en beter bereikbaar te maken. Dit plan wil het verkeer beter organiseren. Zo wordt het aangenamer om je in de stad te verplaatsen én om er te wonen.

Wat is het doel?

We willen het verkeer vooral op de grote invalswegen houden. In de kleinere straten komt dan alleen nog bestemmingsverkeer: mensen die er wonen, werken of er iets komen doen. Zo geven we meer ruimte aan fietsers, voetgangers en bewoners. 

Door het verkeer beter te sturen, wordt het rustiger in de woonwijken. Auto's blijven welkom, maar we zorgen ervoor dat ze niet meer overal zomaar doorrijden. 

Voor welke buurten verandert er iets?

Niet elke buurt in Turnhout zal evenveel verandering voelen. De grootste aanpassingen zijn in de omgeving van de Patersstraat en Otterstraat, omdat we daar de rijrichting veranderen. Dit heeft invloed op de buurten rondom deze straten:

  • Wouwerstraat en Begijnendreef;
  • Patersstraat en Begijnenstraat;
  • Draaiboomstraat, Kwakkelstraat, Bentelstraat en Klinkstraat;
  • Papenbruggestraat, Smiskensstraat en Rubensstraat;
  • Ieperstraat en Vuurkruisenstraat.

Woon of werk je in één van deze buurten? Dan heb je misschien vragen. In de komende maanden krijg je hierover duidelijke informatie. 

Hoe maken we een wijk autoluw

We plaatsen verkeersfilters op slimme plekken. Zo zorgen we ervoor dat alleen bestemmingsverkeer nog in een straat kan rijden.

Doorgaand verkeer mag een verkeersfilter niet passeren. Een verkeersfilter leidt bewoners via de meest geschikte route naar hun bestemming. Dit maakt een wijk veiliger en aangenamer. Wie toch doorrijdt zonder toestemming krijgt een boete. 

In Turnhout gebruiken we hiervoor ANPR-camera's. Die herkennen automatisch de nummerplaten van voertuigen. 

  • De camera aan de Grote Markt, tussen Patersstraat en Zegeplein blijft staan.
  • De camera in de Baron Frans du Fourstraat kan misschien weg. Dit moeten we eerst monitoren en evalueren. 
  • Er zouden enkele camera's bijkomen:
    • een tweede camera op de Grote Markt, tussen de Herentalsstraat en Patersstraat;
    • in de Begijnendreef: om sluipverkeer te vermijden; 
    • in de Begijnenstraat net na het kruispunt met de Korte Begijnenstraat;
    • in de Korte Vianenstraat aan het kruispunt met de Dierckxstraat; 
    • in de Vianenstraat, aan parking Le Bon. 

Planning

Op 17 november bespreekt de gemeenteraad van Turnhout dit plan. Als het voorstel wordt goedgekeurd gaat het nieuwe circulatieplan in voege op 4 januari 2027. Voor het zover is vernieuwen we eerst de Warandestraat en voeren we aanpassingen door in de wijken waar de circulatie verandert. 

Heb je een vraag?

Misschien vind je hier het antwoord al.

Niet gevonden wat je zocht? Neem dan contact met ons op.