Opgraving van een stoffelijk overschot of urne

Onder bepaalde voorwaarden kan de burgemeester van een Vlaamse gemeente de toestemming verlenen om een stoffelijk overschot of een asurne uit een graf te laten opgraven met de bedoeling te herbegraven op een andere locatie of, in geval van een stoffelijk overschot, te cremeren in het kader van een thuisbewaring of asverstrooiing. Die toelating kan enkel om ernstige redenen of op gerechtelijk bevel. De burgemeester kan zelf bepalen wat de ernstige redenen kunnen zijn.

Als een overledene wordt herbegraven, moet de burgemeester van de gemeente waar men wordt herbegraven een toestemming tot herbegraven afleveren. Het stoffelijk overschot moet onmiddellijk naar de nieuwe bestemming worden vervoerd en begraven worden mits inachtnemening van alle voorschriften.

Bij het ontgraven na het aflopen van de concessie of na de grafrust van 15 jaar, worden de stoffelijke resten samen begraven in een knekelput of na crematie uitgestrooid.

Toestemming ontgraving, herbegraving, asverstrooiing of retroactieve thuisbewaring van de urne.

De gemeenteraad bepaalt zelf de hoogte van de belasting op de opgraving. Het tarief van de ontgraving en de concessie worden betaald overeenkomstig de modaliteiten van het op dat moment geldende belastings- en retributiereglement, vooraleer de ontgraving en de herbegraving worden uitgevoerd. De betaalde concessieprijs kan noch geheel, noch gedeeltelijk teruggevorderd worden.


De tarieven worden als volgt vastgesteld:

  • voor een ontgraving uit volle grond per stoffelijk overschot of urne: €1000;

  • voor een verwijdering van maximaal twee urnen uit eenzelfde nis in het columbarium of uit eenzelfde urnengraf uit het urnenveld: €200.

Bovenvermelde prijzen zijn geldig van 01/01/2026 tot 31/12/2026.

Er wordt geen ontgraving toegestaan voor overbrenging van een stoffelijk overschot of urne naar een nietgeconcedeerd graf of voor overbrenging van een urne naar een niet-geconcedeerde nis. Er kan wel toelating verleend worden voor een asverstrooiing of voor een retroactieve thuisbewaring van de urne.

De belasting is niet verschuldigd voor een ontgraving of voor de verwijdering van een urne:

  • van de voor het vaderland gevallen militairen en burgers;

  • op bevel van de gerechtelijke overheden;

  • naar aanleiding van de bestemmingsverandering van de begraafplaats.

Regelgeving

  • Besluit van de Vlaamse Regering van 2 december 2005 tot wijziging van het besluit van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria (B.S. 11 januari 2006)

  • Omzendbrief BA-2006/03 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten (B.S. 07 april 2006)