De algemene belasting op economische bedrijvigheid
Op 12 december 2022 keurde de gemeenteraad het belastingreglement algemene belasting op economische bedrijvigheid (ABEB) goed voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025. Het reglement werd hernieuwd voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031. Deze periode stemt overeen met de verdere duurtijd van de legislatuur met één extra jaar (2031) om de continuïteit te verzekeren.
Parameter
Om een idee te krijgen van de ABEB voor je onderneming, is het belangrijk om te begrijpen hoe die wordt berekend. Het bedrag van de nieuwe belasting wordt bepaald door de bebouwde grondoppervlakte van je onderneming, anders gezegd: de oppervlakte op begane grond. Het gaat dus niet om de totale vloeroppervlakte, dat is een belangrijk verschil voor wie een gebouw met meerdere verdiepingen heeft. In een gebouw met meerdere niveaus en meerdere ondernemers wordt de door jou gebruikte (of tot gebruik voorbehouden) oppervlakte gerelateerd aan de grondoppervlakte.
De oppervlakteparameter is eenduidig en controleerbaar zodat we eerlijkheid en transparantie kunnen garanderen. Bovendien realiseren we zo een billijke, evenwichtige en rechtmatige verdeling van de belastingdruk.
In enkele gevallen kan het echter complexer zijn om de berekening zelf te maken. Dat is bijvoorbeeld het geval bij woontorens met een winkelinrichting, voor freelancers die deels van thuis uit werken en voor bedrijvencomplexen met gemeenschappelijke ruimtes. Voor meer duidelijkheid hierover kan je dit document raadplegen.
Tarieven
Het tarief wordt als volgt berekend, afhankelijk van de bebouwde oppervlakte:
- van 0 tot en met 250 m²
90 euro - van 251 tot en met 500 m²
250 euro - van 501 tot en met 1 000 m²
500 euro - vanaf 1 001 m²
500 euro + 0,80 euro/m² voor de oppervlakte boven 1 000 m²
De tarieven worden vanaf 2026 jaarlijks geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex.
De belasting is ook van toepassing op agrarische bedrijven. De bebouwde grondoppervlakte gaat over alle gebouwen, stallen, serres ... die gebruikt worden (of tot gebruik zijn voorbehouden) voor de economische landbouwactiviteit. Voor landbouwers gelden volgende tarieven:
- van 0 tot en met 250 m²
90 euro - vanaf 251 m²
500 euro
De tarieven worden vanaf 2026 jaarlijks geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex.
Uitzonderingen
- Voor startende bedrijven geldt een vrijstelling in het eerste aanslagjaar.
- Ook vzw’s die geen vennootschapsbelasting betalen, zijn vrijgesteld.
Veelgestelde vragen
De belasting is van toepassing op de situatie op 1 januari van het aanslagjaar. Indien je op 1 januari een actief ondernemingsnummer hebt met een vestiging in Turnhout, is de belasting van toepassing.
De situatie op 1 januari geldt voor het volledig aanslagjaar. Dus bij een stopzetting van de activiteit, tijdelijke onderbreking, … na 1 januari, blijft de belasting voor dat aanslagjaar verschuldigd. Enkel bij een definitieve stopzetting op 1 januari is de belasting niet meer verschuldigd.
Bij de opstart na 1 januari is de belasting niet van toepassing voor dat aanslagjaar. Nieuwe belastingplichtigen hebben een vrijstelling voor het eerste aanslagjaar dat de belasting wel van toepassing is.
Elke vestiging moet een aparte aangifte indienen. Ook als je op een adres in Turnhout een maatschappelijke zetel en/of een zetel van bestuur, beheer of administratie hebt, moet je een aangifte indienen.
De bebouwde grondoppervlakte is de totale oppervlakte die gemeten wordt op het begane grondniveau van het onroerend goed (kantoor, winkel, bedrijfsruimte …), maar ook van de duurzaam overdekte oppervlakte van bedrijfsruimtes die al dan niet open of niet afsluitbaar zijn. Je kan dit vergelijken met de volledige overdekte oppervlakte zoals deze zichtbaar is via een luchtfoto of satellietbeeld.
Het maakt geen verschil of de bebouwde grondoppervlakte al dan niet, geheel of gedeeltelijk, effectief wordt gebruikt.
Indien er van één vestiging op eenzelfde locatie meerdere onroerende goederen (gebouwen) aanwezig zijn, dient de oppervlakte hiervan opgeteld te worden in de aangifte.
Indien een gebouw niet volledig op het grondgebied van Turnhout ligt, dient enkel de oppervlakte op het grondgebied van Turnhout in de berekening opgenomen te worden.
Indien een vestiging bedrijfsoppervlakten heeft op meerdere kadastrale indelingen (bijvoorbeeld meerdere aansluitende huisnummers), moet de bebouwde grondoppervlakte hiervan opgeteld worden. De aangifte gebeurt op het officieel adres.
Indien je een vestigingsadres of een maatschappelijke zetel hebt op een adres in Turnhout, zonder dat je een bedrijfsruimte hebt, vul je 0 m² in op het aangifteformulier. In dat geval is de categorie van 0 m² tot en met 250 m² van toepassing en bedraagt de jaarlijkse belasting 90 euro.
Elke vestiging of ondernemingsnummer moet een aparte aangifte indienen. Een vestiging zonder bedrijfsoppervlakte dient een aangifte met 0 m² in.
Indien meerdere vestigingen een deel van het bedrijfsgebouw gebruiken, wordt de belasting berekend op basis van zijn aandeel in de bebouwde grondoppervlakte. De vestigingen dienen onderling zelf hun aandeel te bepalen, maar de som van de aandelen moet de volledige bebouwde oppervlakte bedragen. Gemeenschappelijke ruimtes moeten dus ook toegewezen worden. Het aandeel van elke belastingplichtige kan berekend worden op basis van het door hem in het gebouw (zowel in de horizontale als in de verticale opdeling ervan) gebruikte en tot gebruik voorbehouden oppervlakte ten opzichte van de totale oppervlakte van het gebouw (zowel in de horizontale als in de verticale opdeling ervan).
Bijvoorbeeld: een gebouw met drie gelijke niveaus met een bebouwde grondoppervlakte van 900m² waarbij het gelijkvloers wordt gebruikt door onderneming A, bouwlaag één door onderneming B en bouwlaag twee gelijkmatig wordt gebruikt door ondernemingen C, D en E.
In dit geval worden ondernemingen A en B elk belast op 300 m² (zijnde 1/3 van 900m²) en ontvangen zij elk een aanslag van 250 euro, worden ondernemingen C, D en E elk belast op 100 m² (zijnde 1/9 van 900m²) en ontvangen zij elk een aanslag van 90 euro.
De oppervlakte gebruikt voor private bewoning is niet belastingplichtig en wordt niet in rekening genomen. In dit geval wordt de bebouwde grondoppervlakte berekend en verdeeld over het aantal vestigingen zoals uitgelegd in de bovenstaande punten.
Bijvoorbeeld: op het gelijkvloers is er een winkel met een oppervlakte van 200 m² en op de bovenliggende verdiepingen zijn er appartementen, dan dient de winkel een aangifte in met een bebouwde grondoppervlakte van 200 m².
In dat geval bereken je de oppervlakte van jouw kantoor en dien je deze oppervlakte in als bebouwde grondoppervlakte op het aangifteformulier.
Ja. De belasting op terrassen is een belasting op het gebruik van het openbaar domein.
Nee.
Nee.
Nee.
Nee.
Nee.
Nee.