Te voet of met de fiets

We willen het stadscentrum aangenamer maken voor voetgangers en fietsers. Dat doen we met het nieuwe circulatieplan. 

Een nieuwe binnenstad

Een gevolg van het bus- en circulatieplan dat we voorstellen, is dat het stadshart veel aangenamer wordt om te bezoeken en te ondernemen. Het winkelgebied tussen de Gasthuisstraat en Turnova wordt veiliger en aantrekkelijker met meer ruimte om rustig te shoppen. Ook in de Warandestraat, Begijnenstraat en Herentalsstraat brengen we nieuwe levendigheid. Er komt plaats vrij die we kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld fietsparkeerplaatsen, maar ook voor terrasjes, groen of andere vormen van beleving die het centrum gezelliger maken.  

Veiliger voor voetgangers

We willen het verkeer in het centrum beter afstemmen op de busroutes. Minder conflicten tussen auto's en bussen betekent ook meer veiligheid voor de voetganger. 

Een mooi voorbeeld: aan het regenboogzebrapad tussen de Grote Markt en Turnova rijden enkel nog bussen. Zo steek je daar veel veiliger over. 

Meer ruimte voor fietsers 

Het nieuwe plan maakt ook meer plaats vrij voor fietsers. Veel sluiproutes voor autoverkeer zijn tegelijk belangrijke fietsverbindingen. Door het doorgaand verkeer uit het centrum te weren maken we de fietsroutes veiliger en aangenamer. 

Bovendien hoef je als fietser niet langer om te rijden om het centrum te bereiken. We pakken in 2026 de Warandestraat aan. Na de heraanleg fiets je daar in beide richtingen! Ook van de Gasthuisstraat maken we een aangename en veilige straat. We bestuderen op dit moment hoe we fietsers daar een plaats geven. 

Planning 

Op 17 november bespreekt de gemeenteraad van Turnhout dit plan. Omdat het busverkeer ook een impact heeft op de bredere regio, gaat ook de Kempische Vervoerregioraad zich uitspreken over het voorstel.

Als alles goedgekeurd wordt, gaat het nieuwe circulatieplan op 4 januari 2027 van start. 

Heb je een vraag?

Misschien vind je hier het antwoord al.

Niet gevonden wat je zocht? Neem dan hier contact met ons op.