Dienstverlening in coronaperiode

Onze diensten werken volledig op afspraak.

Als je naar het Stadskantoor komt, respecteer dan de volgende richtlijnen:

  • kom alleen;
  • als je ziek bent, annuleer dan je afspraak of stuur iemand anders (die niet ziek is en niet in quarantaine moet);
  • draag een mondneusmasker.

Burgerzaken

Boek online een afspraak of bel naar het Stadskantoor op het nummer 014 44 33 11 om een afspraak te maken. 

Kom stipt op tijd en houd je identiteitskaart bij de hand. Onze collega’s hebben dat nodig om je verder te helpen. Alleen voor producten die dringend moeten worden afgeleverd, nodigen wij je uit om langs te komen. 

Dringende producten zijn:

    • Adreswijziging: via webformulier
    • Attesten, akten, uittreksel strafregister: via het e-loket van Burgerzaken
    • Attest van immatriculatie niet-Belgen
    • Eensluidend verklaren en handtekening wettigen: indien dringend
    • Erkenningen
    • Geboorteaangifte
    • Huwelijk: indien dit binnen de maand wordt voltrokken
    • Identiteitskaarten: alleen als de kaart binnen de maand vervalt of bij verlies/diefstal
    • Overlijdensaangifte
    • Nieuwe inschrijvingen van niet-Belgen die al ingepland waren
    • Reisdocumenten niet-Belgen: enkel bij vertrek naar buitenland binnen de maand
    • Paspoorten: alleen wanneer nodig binnen de maand
    • Rijbewijzen: indien dringend
    • Rijbewijzen, paspoorten en identiteitsbewijzen niet-Belgen afhalen
    • Verblijfskaarten niet-Belgen: enkel voor kaarten die nog maar 45 dagen geldig zijn en bij verlies/diefstal
    • Wettelijk samenwonen

Veel van onze documenten kun je aanvragen via het e-loket.
Burgerzaken bereiken via mail: burgerzaken@turnhout.be

Omgeving

De loketten Ruimtelijke Ordening, Ondernemen & Werk, Milieu & Groen, Wegen & Riolen, Mobiliteit en Wonen Stadsregio Turnhout zijn telefonisch en per mail bereikbaar. Het is moeilijk om al de dringende diensten van de loketten hier op te sommen. Neem daarom telefonisch of per mail contact op met het desbetreffende loket. Je kunt hen bereiken binnen de kantooruren. Vaak kan je documenten digitaal aanvragen. Hieronder een overzicht:

Welzijnsonthaal en OCMW

De dienstverlening wordt voortgezet. Cliënten kunnen nog bellen of mailen met al hun vragen. Ze kunnen hun maatschappelijk werker elke voormiddag telefonisch bereiken. De uitbetaling van de leeflonen blijft gegarandeerd.

Dit zijn de prioritaire diensten en producten:

  • de opvang van daklozen;
  • een huurwaarborg om een woning te huren;
  • financiële ondersteuning voor een begrafenis;
  • aanvragen voor een leefloon;
  • verzoeken om een dringend cliëntoverleg;
  • dringende financiële ondersteuning voor eten;
  • dringende financiële ondersteuning voor gas, water of elektriciteit;
  • financiële ondersteuning voor dringende medische en farmaceutische zorgen;
  • buskaartjes voor dringende verplaatsingen.

Alle andere vragen worden door een maatschappelijk assistent beoordeeld op dringendheid. Een medewerker bekijkt samen met elke cliënt of zijn vraag dringende behandeling vereist of eventueel uitgesteld kan worden. 

Alle diensten zijn op weekdagen van 9 tot 17 uur bereikbaar:

Zorg goed voor jezelf en voor elkaar, we zien iedereen graag binnenkort terug, als alles weer beter gaat.